Bueno taart recept

photo_2017-04-11_16-22-37

Het is jaren geleden dat ik voor het laatst iets gebakken heb. Nu ik twee weken vrij heb, leek het me leuk op weer eens te bakken! En dit pakte ik groots uit: met een bueno taart! De binnenkant had zelfs iets weg van een cheesecake. Ik heb de hele middag in de keuken gestaan, maar het was het waard! Vandaag deel ik met jullie dit recept. 

Wat heb je nodig?
– repen Kinderbueno, ik gebruikte in totaal 8 pakjes (= 16 repen)
– 700 gram mon chou
– 150 gram witte basterdsuiker
– 80 gram roomboter (liefst ongezouten)
– 5 eieren
– 2 eetlepels zelfrijzend bakmeel
– 200 gram chocolate chip cookies
– 1 reep pure chocolade (ik gebruikte 1 reep van 100 gram, dit was
uiteindelijk alsnog teveel)
– 125 gram crème fraîche
– een springvorm
– bakpapier
– mixer en beslagkom
– een oven ;-)

photo_2017-04-11_16-22-31

Let’s start!
Ik begon met de chocolate chip cookies te verkruimelen. Ik kocht een pak van 12 stuks, wat in totaal 225 gram was. Daarom gebruikte ik 11 koekjes. Nadat de koekjes verkruimeld waren, voegde ik er 80 gram roomboter (op kamertemperatuur) bij en begon het te kneden. Dit deel voelt nogal vies aan, dus dan weten jullie dat alvast.
Dit geheel vormt de bodem, dus ik legde bakpapier op de bodem van een springvorm en schepte de verkruimelde koekjes met boter erop. Dit prakte ik goed plat en verdeelde het over de bodem. Dit kan nu voor 15 minuten in de oven (temperatuur 180 graden).

Wanneer de 15 minuten voorbij zijn, kan de bodem afkoelen buiten de oven. De temperatuur van de oven moet nu verhoogd worden naar 200 graden.

Nu gaan we verder met de “vulling”. Pak de 700 gram mon chou en mix dit tot een glad goedje in een mengkom.
Pak nu een klein kommetje en prak 5 pakjes (= 10 repen) Bueno. Zet dit nu een minuutje in de magnetron. Dit kan nu bij de mon chou, samen met 150 gram witte basterdsuiker en 2 eetlepels zelfrijzend bakmeel. Mix dit goed door.
Neem nu 2 eieren en zorg ervoor dat je van deze 2 eieren alleen het eigeel overhoud. Het eiwit kan weg. Voeg het eigeel toe in de mengkom. De andere 3 eieren kunnen in zijn geheel (dus zowel het eigeel als het eiwit) in de mengkom. Mix dit goed door, totdat je een glad geheel hebt. Dan is het nu tijd om de 125 gram crème fraîche bij het beslag te doen en opnieuw goed te mixen.
Het lijkt trouwens of er klontjes in het beslag zitten, dit zijn de stukjes Bueno! Ik moest tijdens het maken van het beslag ook even goed kijken.
Doe nu het beslag in de springvorm, bovenop de koekjesbodem. En hop, voor 15 minuten in de oven, op een temperatuur van 200 graden.

Na het kwartiertje kun je de taart uit de oven halen en de temperatuur van de oven verlagen naar 100 graden. Gebruik nu een mes om de rand van de taart los te maken van de springvorm. Zet de taart (nog steeds in de springvorm) opnieuw in de oven en laat deze 60 minuten op 100 graden staan.

Wanneer de 60 minuten voorbij zijn, laat je de taart zo’n 15 minuten afkoelen in de oven, met de klep open. Haal de taart dus nog niet uit de oven!

Na de 15 minuten kan de taart gewoon op het aanrecht verder afkoelen, nog steeds in de springvorm. Haal de springvorm er pas af wanneer de taart volledig afgekoeld is!

Decoreren! 
Wanneer de taart helemaal is afgekoeld, is het tijd om te decoreren! Ik legde de reep pure chocolade in een kommetje en zette dit 3 keer 1 minuut in de magnetron. Na iedere minuut even goed roeren. Blijf er wel bij staan, chocolade smelten kan opeens smelten waardoor het aanbrand! Vervolgens gebruikte ik een lepel om zo “slierten” chocolade over de bovenkant van de taart te laten vallen. Toen viel me in dat ik nog één chocolate chip cookie over had. In plaats van die stiekem op te snoepen, verkruimelde ik die bovenop de taart, over de chocolade heen.
Vervolgens gebruikte ik de 3 overige pakjes (= 6 repen) Bueno, die ik in stukken brak. Deze stukken legde ik ook bovenop de taart.

photo_2017-04-11_16-22-50.jpg

photo_2017-04-11_16-22-12

’s Avonds was het tijd voor de grote smaaktest! Zowel mijn vader, zus als ik namen een stuk. En het was echt ontzettend lekker! Een tip: begin met een subtiel stuk, want de taart vult ontzettend! Alleen mijn vader kreeg zijn stuk op.
Daarnaast had mijn zus nog een tip voor de volgende keer. De “vulling” is veel: wanneer je een hap taart neemt, is het vooral een soort zachte mousse, en een heel klein beetje knapperige koekjesbodem. Daarom gaf ze aan om in het midden van de “vulling” nog een laag koekjes te doen. Goede tip, ga ik zeker proberen te doen zo de volgende keer!

Wat nog belangrijk is, is dat de taart eigenlijk een paar uur in de ijskast moet staan voordat je hem eet. Hij heeft nu zo’n 24 uur in de koelkast gestaan en is nog veel lekkerder!

Deze taart is zeker een lekkere aanrader en ga hem ook volgend weekend maken omdat ik dan mijn verjaardag vier.
Wanneer je hem ook wilt maken, weet dan wel dat je de hele middag in de keuken staat ;-).

16 gedachtes over “Bueno taart recept

~ Praat mee! ~ ♥

